Czym jest cukrzyca typu 2 ?

Cukrzyca to choroba metaboliczna, której manifestacją jest zbyt wysoki poziom glukozy we krwi. Jeśli taki stan utrzymuje się odpowiednio długo, dochodzi do szybszego rozwoju miażdżycy i wielu innych powikłań. W typie 2 cukrzycy mamy do czynienia z tzw. insulinoopornością. Oznacza to, że trzustka musi wyprodukować więcej insuliny, hormonu obniżającego poziom cukru we krwi, by utrzymać jego stężenie na odpowiednim poziomie. Z czasem, zazwyczaj po kilku – kilkunastu latach, możliwości trzustki ulegają wyczerpaniu i dochodzi do ujawnienia się choroby.

 

Co jest przyczyną cukrzycy typu 2?

Wyróżniamy dwie podstawowe przyczyny zachorowania na cukrzycę typu 2, są to predyspozycje genetyczne oraz otyłość.  O ile pierwszej nie da się wyeliminować, o tyle z drugą można i trzeba walczyć. To właśnie zbyt duża masa ciała prowadzi do powstania opisanego wcześniej zjawiska insulinooporności i wtórnej niewydolności trzustki, co w konsekwencji przyspiesza rozwój choroby.

 

Co mogę zrobić by nie zachorować?

Odpowiedź nie jest trudna – zmniejszyć wagę. Najlepiej poprzez regularne ćwiczenia fizyczne połączone ze zdrowym odżywianiem. Nic nie obniża insulinooporności tak skutecznie!

 

Jakie są objawy cukrzycy?

Typowymi objawami w pełni rozwiniętej cukrzycy są zwiększone pragnienie i związane z tym częstsze oddawanie moczu oraz wzmożony apetyt. Należy jednak pamiętać, że zwłaszcza na początku choroby, mimo wysokich poziomów cukru, nierzadko nie obserwuje się żadnych objawów. Stąd tak ważne jest, by kontrolować regularnie poziom glukozy we krwi, zwłaszcza, jeśli w rodzinie występowały przypadki cukrzycy. Wczesne wykrycie choroby pozwala ograniczyć jej groźne powikłania!

 

W jaki sposób leczy się cukrzycę?

Poza lekami doustnymi oraz insuliną, o których zastosowaniu decyduje lekarz, zasadniczą rolę w skutecznej walce z cukrzycą odgrywają odpowiednie odżywianie i regularny wysiłek fizyczny. Dieta diabetyka powinna spełniać dwa kryteria – zawierać odpowiednią ilość kalorii oraz jak najmniej cukrów prostych. Chcąc schudnąć powinniśmy jeść mniej, niż wynosi zapotrzebowanie naszego organizmu, tak by zmusić go do korzystania z magazynu energii jakim jest tkanka tłuszczowa. Oczywiście najlepiej dobrać ilość kalorii zawartą w codziennym jadłospisie po konsultacji z dietetykiem, ale zazwyczaj, by zmniejszyć masę ciała, należy jeść około 1000-1200 kcal na dobę. Do takiego poziomu należy dążyć stopniowo, zmniejszając co kilka dni objętość zjadanych posiłków.

Wysiłek fizyczny należy przede wszystkim uprawiać regularnie! Nasz organizm niestety nie czerpie praktycznie żadnych korzyści z pojedynczego forsownego zrywu, a dodatkowo takie jednorazowe przeciążenie ciała potrafi zniechęcić do ćwiczeń na dłuższy czas. Jeśli chodzi o wybór konkretnych aktywności, szczególnie polecane są nordic walking, jazda na rowerze, czy pływanie. Warto także pomyśleć o uprawianiu sportu razem z rodziną, czy znajomymi.  Ćwiczenia wykonywane w dobrym towarzystwie nie stają się nudne, a obecność innych osób działa motywująco.

 

Co powinna jeść osoba chora, a czego stanowczo unikać?

Jednym z filarów diety, tak jak u osoby zdrowej, powinny być produkty zbożowe. Należy jednak wystrzegać się białego pieczywa na rzecz produktów pełnoziarnistych. Podobnie, jeśli chodzi o kasze – najbardziej pożądane są kasza gryczana czy jęczmienna. Ryż brązowy jest preferowany zamiast białego.

Mięso powinno być możliwie najchudsze, optymalnie gotowane, pieczone, duszone. Należy unikać smażenia na tłuszczu. Dobrym pomysłem jest zastąpienie części potraw mięsnych daniami z ryb, które są niezwykle zdrowe.

Ze względu na wzrost poziomu cholesterolu, który wiąże się ze spożyciem tłuszczów zwierzęcych, należy zastąpić je tłuszczami pochodzenia roślinnego, chociaż i te powinno się jeść w rozsądnych ilościach.

Mleko, chociaż na pierwszy rzut oka zdrowe, jako źródło wapnia i białek, dostarcza także cukrów prostych, dlatego jego spożycie powinno się ograniczać. Dla osób z cukrzycą kefiry czy jogurty naturalne są lepszym wyborem. Należy się wystrzegać produktów mlecznych dodatkowo słodzonych jak na przykład jogurty owocowe.

Spożycie warzyw i owoców niesie dla cukrzyka takie same dobrodziejstwa jak dla osób zdrowych – pozwala na wypełnienie zapotrzebowania na witaminy i błonnik. Niestety niektóre z nich zawierają duże ilości cukru, co sprawia, że diabetycy powinni ich unikać. Szczególnie polecane są: ogórki, pomidory, rzodkiewka czy sałata oraz owoce takie jak: arbuz, truskawka, poziomka oraz grejpfrut.

Jeśli chodzi o napoje, najważniejsze by nie były one sztucznie dosładzane. Najlepsza jest zwykła woda mineralna. Niepolecane są soki, a herbatę i kawę najlepiej pić gorzką lub z dodatkiem słodzika.

Alkohol można spożywać okazjonalnie i w niewielkich ilościach. Należy pamiętać, że etanol obniża stężenie glukozy we krwi i w połączeniu z lekami, zwłaszcza insuliną, może prowadzić do niebezpiecznej dla życia hipoglikemii.